0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

درباره کارت گرافیک

اگر گیمر هستید و می‌خواهید یک سیستم مناسب برای بازی کردن تهیه کنید، با راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک برای بازی در سال 2020 همراه باشید.

اگر قصد خرید یک کامپیوتر گیمینگ دارید یا می‌خواهید قطعات مختلف آن را جمع‌آوری و سرهم‌بندی کنید، احتمالاً یکی از بزرگترین چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوید، خرید کارت گرافیک است. در واقع برای یک سیستم گیمینگ، کارت گرافیک حتی از CPU نیز واجب‌تر است. متاسفانه برای اینکه بهترین کارت گرافیک مناسب خود را انتخاب کنید، باید موارد زیادی را در نظر داشته باشید و این موضوع باعث می‌شود تا خرید کارت گرافیک به امری پیچیده تبدیل شود. علاوه بر اینکه باید نوع مانیتور خود را مد نظر داشته باشید، اندازه کیس و نوع تنظیمات بازی‌ها از جمله مواردی هستند که باید موقع انتخاب کارت گرافیک برای بازی به آن‌ها توجه کنید. ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا یک راهنمای خرید جامع را ارائه کنیم و همچنین چند تا از بهترین کارت های گرافیک مخصوص بازی کردن در سال 2020 را معرفی کنیم. با پلازامگ همراه باشید.

موارد زیادی هستند که موقع خرید کارت گرافیک برای بازی باید به آن‌ها توجه کنیم. ما در ادامه به چند تا از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب یک GPU مناسب اشاره خواهیم کرد.

پول کافی برای خرید CPU ذخیره کنید

یکی از مواردی که گاهی فراموش می‌کنیم این است که پردازنده اصلی نیز نقش بسیار مهمی در ارتقای راندمان سیستم دارد. بنابراین نباید همه بودجه خود را صرف خرید یک کارت گرافیک قدرتمند کنید و در مقابل آن، یک CPU متوسط یا ضعیف بخرید.

به رزولوشن مانیتور خود توجه داشته باشید

اکثر کارت‌‌های گرافیکی که در حال حاضر در بازار موجود هستند برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1080p و نرخ 30 تا 60 فریم بر ثانیه طراحی شده‌اند، ولی باید توجه داشته باشید که برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K نیاز به کارت‌های قدرتمندتری دارید.

نرخ ریفرش مانیتور را مد نظر قرار دهید

اگر نرخ ریفرش مانیتور شما سه رقمی است، به یک کارت گرافیک قوی برای استفاده از پتانسیل‌های آن نیاز خواهید داشت؛ اما اگر مانیتوری دارید که نرخ 60Hz را با رزولوشن 1080p ارائه می‌کند، خرید یک کارت گرافیک گران‌قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

به فضای داخلی کیس و همچنین منبع تغذیه توجه کنید

ببینید که آیا کارت گرافیک مد نظر شما داخل کیس‌تان جا می‌گیرد یا خیر. همچنین میزان مصرف برق کارت گرافیک باید با توان منبع تغذیه (پاور) همخوانی داشته باشد.

تا زمانی که واقعاً نیاز نیست، همزمان از دو کارت استفاده نکنید

پشتیبانی از SLI چندگانه یا تنظیمات CrossFire در بازی‌های مختلف، متفاوت است. در حالت کلی بهتر است تنها از یک کارت گرافیک استفاده کنید.

 روی آورکلاکینگ (Overclocking) حساب چندانی باز نکنید

اکثر کارت‌های گرافیک امروزی از آورکلاکینگ پشتیبانی می‌کنند، اما باید بدانید که این قابلیت تاثیر قابل توجهی روی کارایی کارت‌ها ندارد. بنابراین اگر کارایی بالاتری می‌خواهید باید کارت قدرتمندتری بخرید.

ای ام دی (AMD) یا انویدیا (Nvidia)؟

معمولاً یکی از اولین سوالاتی که موقع خرید کارت گرافیک از خودمان می‌پرسیم این است که از بین دو برند ای ام دی و انویدیا کدام را انتخاب کنیم؟ در واقع شرکت‌های زیادی هستند که اقدام به عرضه مدل‌های مختلف از کارت‌های گرافیکی می‌کنند، اما این دو کمپانی تولیدکننده‌های اصلی GPU هستند. در سال‌های اخیر شرکت انویدیا با عرضه سری کارت‌های RTX مشتریان بیشتری را جذب کرده است. البته AMD نیز بیکار ننشسته و برای نمونه، کارت فوق‌پیشرفته Vega VII را ارائه کرده است که با مدل RTX 2070 انویدیا رقابت می‌کند.

جدا از اینکه طرفدار کدام کمپانی هستید، در انتخاب کارت گرافیک باید به مدل مانیتور خود توجه داشته باشید. اگر مانیتور شما از تکنولوژی FreeSync شرکت ای ام دی پشتیبانی می‌کند، بهتر است کارت‌های همین شرکت را خریداری کنید. اما اگر مانیتوری با پشتیبانی از G-Sync دارید، خرید کارت‌های انویدیا به شما پیشنهاد می‌شود. هر دوی این فناوری‌ها به هماهنگی نرخ فریم بین کارت گرافیک و مانیتور کمک می‌کنند.

چقدر می توانید خرج کنید؟

یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید کارت گرافیک باید به آن توجه کنید، قدرت جیب‌تان است. با اوضاع اقتصادی و قیمت دلار، در حال حاضر اگر می‌خواهید یک کارت معمولی (در حد اجرای بازی‌‌های روز با تنظیمات متوسط) بخرید باید بین 3 تا 4 میلیون تومان هزینه کنید. البته با کمتر از این مقدار نیز می‌توانید کارتی بخرید که توانایی اجرای برخی از بازی‌ها را داشته باشد، اما اگر مشکلاتی مثل افت فریم آزارتان می‌دهند بهتر است کمتر از 3 میلیون تومان هزینه نکنید. ولی اگر می‌خواهید کارت گرافیکی بخرید که توانایی اجرای همه بازی‌ها با بهترین کیفیت ممکن را داشته باشد، نباید بودجه‌ای کمتر از 10 میلیون تومان را در نظر بگیرید. اگر این قیمت باعث شگفتی شما می‌شود، باید بگوییم که در حال حاضر کارت گرافیک انویدیا مدل Quadro RTX 6000 نزدیک به 80 میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارد!

کدام مشخصات کارت گرافیک مهم هستند؟

  • میزان حافظه: اگر می‌خواهید با رزولوشن 1080p و کیفیت خوب به انجام بازی بپردازید، باید به فکر تهیه یک کارت گرافیک با مقدار حافظه 3 یا 4 گیگابایتی باشید. اما اگر به دنبال رزولوشن‌های بالاتر مثل 4K هستید، بهتر است کارتی با حداقل حافظه 8 گیگابایتی تهیه کنید.
  • اندازه کارت: کارت‌های گرافیک معمولاً دارای اندازه‌های مختلفی هستند، اما کارت‌های مخصوص بازی معمولاً بزرگتر طراحی می‌شوند تا سیستم‌های خنک‌کننده به راحتی روی آن‌ها تعبیه شود. موقع خرید کارت گرافیک برای بازی باید به اندازه آن توجه کنید تا داخل کیس شما جا بگیرد. همچنین باید مدل مادربرد خودتان را بدانید و مطمئن شوید که از کارت مد نظر شما پشتیبانی می‌کند.
  • TDP: معمولاً میزان مصرف برق کارت‌های گرافیک را با واحدی به نام TDP یا Thermal Design Power نشان می‌دهند. موقع خرید کارت گرافیک حتما باید به میزان مصرف آن توجه داشته باشید. مثلاً اگر منبع تغذیه‌ای دارید که 400 وات برق تامین می‌کند و در کنار آن از یک CPU آورکلاک شده 95 واتی و یک  کارت گرافیک GTX 1080 Ti با میزان TDP معادل 250 وات استفاده می‌کنید، حتما نیاز دارید که پاور خود را ارتقا دهید.
  • اتصال برق: اکثر کارت‌های گرافیک مخصوص بازی بیشتر از 75 وات که یک استاندارد PCIe است به توان مصرفی نیاز دارند. به همین خاطر لازم است که یک اتصال مکمل که معمولاً به صورت شش یا هشت پینی هستند داشته باشند.
  • درگاه یا پورت‌ها: برخی از مانیتورها از درگاه HDMI پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر پورت DisplayPort دارند. بعضی مدل‌های قدیمی‌تر نیز همچنان از درگاه DVI استفاده می‌کنند. قبل از خرید کارت گرافیک مطمئن شوید که با پورت مانیتور شما سازگاری داشته باشد.
  • سرعت کلاک: گاهی ممکن است مدل یک کارت ثابت باشد، اما توسط شرکت ارائه‌ کننده، دستکاری‌‌هایی روی آن انجام شود که سرعت آن را ارتقا دهد. این مسئله می‌تواند روی نرخ فریم تاثیرات جزئی داشته باشد.
  • سرعت و پهنای باند حافظه: مانند سرعت کلاک، سرعت حافظه نیز می‌تواند یک کارت را نسبت به سایر کارت‌های مشابه، تا حدی قوی‌تر کند.

آیا پشتیبانی از واقعیت مجازی برای شما اهمیت دارد؟

اگر قصد دارید روی کامپیوتر خود از هدست‌های واقعیت مجازی مثل HTC Vive و Oculus Rift استفاده کنید، حداقل باید یک کارت میان‌رده مثل GTX 1060 انویدیا داشته باشید. قیمت این کارت اکنون در بازار بیشتر از 4.5 میلیون تومان است.

ری-تریسینگ را مد نظر داشته باشید

فناوری ری-تریسینگ (Ray-Ttracing) که به طور خلاصه باعث واقعی‌تر شدن گرافیک بازی‌ها می‌شود، در کنسول‌های نسل بعدی وجود دارد. در حال حاضر نیز تعدادی از کارت‌های RTX انویدیا از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر به فکر تهیه یک سیستم گیمینگ هستید که از بازی‌های نسل بعدی نیز به‌خوبی پشتیبانی کند، بهتر است به سراغ خرید این مدل از کارت‌ها بروید.