0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

راهنمای خرید قلم نوری

 سوالی که هنرجویان زیادی از من و همکارانم در بخش فروش مجموعه ایلیاسیستم میپرسند. واقعیت این است که قلم نوری های متنوعی اخیرا وارد ایران شده است که با توجه به حرفه و تکنیک می توان آنها را از هم جدا کرد.

با ما همراه باشید تا فاکتور های مهم خرید قلم نوری را بررسی کنیم تا راحت تر قلم نوری مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

فاکتور های مهم در خرید قلم نوری :

  1. اندازه قلم نوری

اندازه قلم نوری و نمایشگر طراحی فاکتور مهمی برای خرید قلم نوری می باشد. اگر از نمایشگر های 15 تا 24 اینچ استفاده می کنید قلم نوری های با ابعاد Small و اگر از نمایشگر های بالای 24 اینچ استفاده می کنید قلم نوری های با ابعاد Medium و یا Large را پیشنهاد می کنیم. در ادامه اضافه می کنم که با هر سه ابعاد Small ، Medium ، Large می توان روی همه نمایشگر ها کار کرد اما باید در نظر گرفت که وقتی یک قلم نوری کوچک را به سیستمی وصل می کنید که نمایشگر آن یک ویدئو پروژکتور می باشد و یا یک قلم نوری با ابعاد بزرگ را به یک لپتاپ با نمایشگر 12 اینچ وصل میکنید، کار کمی مشکل می شود. طراحی کمی سخت و اختیار عمل پایین تری را برای شما ایجاد میکند.

  • در نمایشگر های بالای 24 اینچ و یا بزرگ تر حتما قلم نوری های عریض ( wide ) را انتخاب کنید.
  1. کیفیت تصویر قلم نوری

کیفیت تصویر قلم نوری یک تحول در هنر دیجیتال شما ایجاد می کند.

  1. بودجه

باید این را بررسی کنید که واقعا آیا قلم نوری های با قیمت پایین تر می تواند نیاز های طراحی شما را رفع بکند یا خیر. اطلاع از ویژگی های یک قلم نوری مانند رزولوشن ، حساسیت به فشار و حساسیت به زاویه و … می تواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشد و واقعا شاید احتیاج به پرداخت هزینه زیاد برای خرید یک قلم نوری گران قیمت شما را  تبدیل به یک طراح حرفه ای نکند.

و اما بهترین قلم نوری برای طراحی کدام مدل و کدام برند است؟

این یک سوال کلی است و نمیشود یک نسخه را برای همه تجویز کرد. قلم نوری مناسب برای هر شخص با نوع کاربرد ، نیاز ، تکنیک ، ابعاد نمایشگر، میزان حرفه ای بودن ، توان مالی و البته سلیقه او متفاوت است. اما میتوان پیشنهادهایی را متناسب با شرایط مختلف ارائه داد.

طراحی فرش و پارچه

برای طراحی فرش و پارچه بهتر است از قلم نوری با ابعاد پد اسمال استفاده کرد. به علاوه به دلیل نوع کاربرد احتیاجی به رزولوشن بالا ، حساسیت به فشار بالا و رزولوشن بالا نمی باشد.

یادداشت برداری دیجیتال

برای یادداشت برداری ، ثبت نسخه پزشکان و آموزش آنلاین قلم نوری با رزولوشن بالا مناسب است. اما هیچ احتیاجی به حساسیت به فشار بالا ، حساسیت به زاویه و قابلیت تاچ وجود ندارد. مهمترین قابلیت در استفاده ی نوشتن ، رزولوشن است چرا که برای رسم خطوط منحنی مشکلی ایجاد نشود. به علاوه عموما برای نوشتن بهتر است از پد های سایز اسمال استفاده شود چرا که در ابعاد بزرگتر عمل نوشتن دشوار میشود.

نقاشی دیجیتال و تصویر گری

بیشترین قابلیت های قلم های نوری در استفاده برای نقاشی دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی هر چه حساسیت به فشار ، حساسیت به زاویه ، رزولوشن و نرخ پاسخویی بالاتر باشد بهتر است. البته در این مورد ابعاد پد ربطی به بهتر یا بدتر بودن ندارد، در حقیقت ابعاد پد باید بر اساس ابعاد نمایشگر و متناسب با آن انتخاب شود. در مقیاس حرفه ای نیز کلیدهای میانبر فاقد اهمیت هستند چرا که عموما طراحی بصورت حرفه ای بدین گونه است که طراح باید یک دستش همیشه روی کیبورد باشد تا بتواند به کلیدهای پرکاربرد و میانبر دسترسی داشته باشد ، در نتیجه وجود یا عدم مجود کلیدهای میانبر نقش موثری را ایفا نخواهد کرد.

ویژگی های فنی قلم نوری که هنگام خرید قلم نوری پیشنهاد میشه بهشون توجه کنید

حساسیت به فشار :

یکی از قابلیت هایی که بر روی جعبه هر قلم نوری نوشته شده، میزان حساسیت به فشار است. این قابلیت با واحد سطح  (Level )اندازه گیری میشود. یکی از قابلیت های مهم قلم های نوری امکان مدیریت ضخامت خط و تونالیته رنگی به کمک کنترل فشار بر نوک قلم است. حساسیت به فشار نیز یک پارامتر است از میزان گستردگی طیف حداقل تا حداکثر میزان فشار که قابل شناسایی است توسط قلم. در واقع مقدار حداقل و حداکثر فشار قابل شناسایی در عموم قلم های نوری یکسان است، آنچه اهمیت دارد میزان طیف این فشار قابل شناسایی است که امکان بازی دقیق تر با تونالیته رنگی و ضخامت خط میدهد. قلم نوری های اینتوس پرو مدیوم و اینتوس پرو لارج دارای حساسیت به فشار 8192 می باشند

یکی از پارامترهای با اهمیت قلم های نوری نرخ پاسخگویی Report Rate یا Response Rate  است. این عدد در حقیقت سرعت ارتباط قلم با پد را نشان میدهد. وقتی نرخ پاسخگویی بالا باشد، delay یا تاخیر کم میشود و وقتی نرخ پاسخگویی پایین باشد خط با فاصله از نوک قلم حرکت میکند و شاهد دیلی خواهیم بود.

حساسیت به زاویه نیز مانند حساسیت به فشار یک قابلیت برای کنترل ضخامت خط و تونالیته رنگی میباشد. بدین شکل که با ایجاد زاویه بین قلم و خط عمود بر پد، میزان ضخامت خط و تونالیته رنگی تغییر میکند.

پارامتر مهم دیگری که در مدل های مختلف قلم نوری متفاوت است ابعاد سطح فعال یا همان Activated Area است. مساحت این سطح باید متناسب با مساحت نمایشگر باشد. اگر این مساحت خارج از تناسب باشد مشکل سرعت خیلی بالای پوینتر یا سرعت خیلی پایین پوینتر ایجاد میشود. طبیعتا وقتی ابعاد سطح فعال خیلی کم باشد اما ابعاد نمایشگر خیلی زیاد باشد سرعت حرکت پوینتر بسیار بالا خواهد بود. یعنی در حقیقت با یک حرکت کوچک قلم ، پوینتر روی مانیتور مسافت زیادی را طی میکنند. برای قلم نوری های Large و مانیتورهای Small نیز این مشکل دقیقا برعکس اتفاق میافتد. بدین معنا که با حرکت های بزرگ قلم روی پد ، پوینتر روی صفحه مانیتور حرکت کوتاهی خواهد داشت و این به معنای سرعت پایین قلم است.

رزولوشن :

پارامتر با اهمیت دیگر ، رزولوشن است. این پارامتر با واحد LPI یا (Line Pen Inch) اندازه گیری میشود. تعداد خطوط فعال در واحد طول نشان دهنده میزان دقت پد میباشد. هر چه این عدد بالاتر باشد خطوط منحنی نرم تر کشیده میشوند و هرچه این عدد کمتر باشد خطوط منحنی بیشتر پله پله میشود.

کلیدهای میانبر :

کلیدهای میانبر ابزاری برای دسترسی سریع به کلیدهای پر کاربرد یا شورتکات های پر کاربرد است. کلیدهای میانبر معمولا در تمام قلم های نوری دارای قابلیت خصوصی سازی هستند. در نتیجه میتوان کلیدهای پر کاربرد مثل Alt و Shift و یا شورتکاتهای پر کاربرد مثل Ctrl + S و یا Ctrl + Z را روی این کلیدها خصوصی سازی کرد.

اگر قلم نوری خریداری کردید، شاید این مطلب ( راهنمای و آموزش استفاده قلم نوری ) برای شما مفید باشد

ممنونیم که ما را همراهی میکنید

تولید شده در بخش تولید محتوای مجموعه ایلیاسیستم